ΡΗΜΑΤΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΣΕ -ΤΕΟΣ
Τα ρηματικά επίθετα σε -τέος σημαίνουν ότι πρέπει ή είναι ανάγκη να γίνει αυτό που σημαίνει το ρήμα από το οποίο προέρχονται.
Συνοδεύονται συνήθως από δοτική προσωπική του ενεργούντος προσώπου ή του ποιητικού αιτίου.
Είναι δυνατό να έχουν παθητική σημασία, οπότε συντάσσονται κατά προσωπική σύνταξη, ή ενεργητική, οπότε συντάσσονται κατ' απρόσωπη.
Προσωπική σύνταξη
Προσωπική σύνταξη έχουμε όταν το ρηματικό επίθετο σε -τέος βρίσκεται σε ονομαστική πτώση.
Η προσωπική σύνταξη λαμβάνει συνήθως το ακόλουθο σχήμα:
Ονομαστική ρηματικού επιθέτου + τύπος του εἰμί + δοτική προσωπική + υποκείμενο
Π.χ Διαβατέος ἐστίν ἡμῖν ὁ ποταμὸς
Ανάλυση
Το ρηματικό επίθετο αναλύεται σε δεῖ + παθητικό απαρέμφατο του ρήματος από το οποίο προέρχεται.
Το ρηματικό επίθετο αναλύεται σε δεῖ + παθητικό απαρέμφατο του ρήματος από το οποίο προέρχεται.
- Το υποκείμενο της περίφρασης γίνεται υποκείμενο του απαρεμφάτου σε αιτιατική πτώση.
- Η δοτική προσωπική μετατρέπεται σε ὑπὸ + γενική (εμπρόθετος του ποιητικού αιτίου)
Προσωπική σύνταξη ρημ. επιθέτου -τέος | Ανάλυση |
Διαβατέος ἐστίν ἡμῖν ὁ ποταμὸς | Δεῖ διαβαθῆναι ὑφ' ἡμῶν τὸν ποταμὸν |
Οἱ συμμαχεῖν ἐθέλοντες εὖ ποιητέοι εἰσίν ἡμῖν | Δεῖ εὖ ποιεῖσθαι ὑφ' ἡμῶν τοὺς ἐθέλοντας συμμαχεῖν |
Απρόσωπη σύνταξη
Η απρόσωπη σύνταξη ενός ρηματικού επιθέτου σε -τέος σχηματίζεται:
- Από το ουδέτερο ενικού ή σπανίως πληθυντικού του ρηματικού επιθέτου
- Από τη δοτική προσωπική του ενεργούντος προσώπου
- Από το αντικείμενο της ρηματικής ενέργεια (ανάλογο με τη σύνταξη του ρήματος από το οποίο προέρχεται το ρηματικό επίθετο)
Παραδείγματα
Τῶν φίλων ἐπιμελητέον ἐστί τοῖς ἀνθρώποις
Πειρατέον σοι τὴν Ἑλλάδα εὖ ποιεῖν
Παρασκευαστέον ἐστίν ἡμῖν τοὺς συμμάχους βοηθεῖν
Ανάλυση
Το ρηματικό επίθετο σε -τέος αναλύεται σε δεῖ + απαρέμφατο ενεργητικής φωνής (ή μέσης, ανάλογα με τη σημασία του ρήματος) του ρήματος από το οποίο προέρχεται.
Η δοτική προσωπική που υπάρχει ή εννοείται γίνεται υποκείμενο, σε αιτιατική πτώση, του απαρεμφάτου που προκύπτει από την άνάλυση.
Απρόσωπη σύνταξη ρημ. επιθέτου -τέος | Ανάλυση |
Ἰτέον ἐστί ἡμῖν ἐπὶ τοὺς πολεμίους | Δεῖ ἰέναι ἡμᾶς ἐπὶ τοὺς πολεμίους |
Μεθεκτέον τῶν πραγμάτων πλείοσιν | Δεῖ μετέχειν τῶν πραγμάτων πλείονας |
Οἰστέον ἡμῖν τὴν τύχην | Δεῖ ἡμᾶς φέρειν τὴν τύχην |
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Να αναλυθούν τα ρηματικά επίθετα σε -τέος των παρακάτω παραδειγμάτων:
- Παρὰ τούτους ἐλθόντες σκεψώμεθα ὅ τι ἡμῖν ποιητέον ἐστίν
- Ἔστι δ' ὑμῖν οὐ τοῦτο μόνον σκεπτέον
- 'Aλλ', ἔφη ὁ Κλειτοφῶν, τὸ τοῦ κρείττονος συμφέρον ἔλεγεν ὃ ἡγοῖτο ὁ κρείττων αὑτῷ συμφέρειν· τοῦτο ποιητέον εἶναι τῷ ἥττονι, καὶ τὸ δίκαιον τοῦτο ἐτίθετο.
- Δοτέον οὖν τῷ τελέως ἀδίκῳ τὴν τελεωτάτην ἀδικίαν, καὶ οὐκ ἀφαιρετέον ἀλλ' ἐατέον τὰ μέγιστα ἀδικοῦντα τὴν μεγίστην δόξαν αὑτῷ παρεσκευακέναι εἰς δικαιοσύνην.
- Ἀλλ' ἄρα ἵνα βελτίους ὦσιν οἱ πολῖται ὁρῶντες ἅπαντας ὁμοίως τιμωμένους, διὰ τοῦτο δοκιμαστέος ἐστίν.
- Οὐκοῦν, εἰ μηδὲν αὐτοῖς τῶν ἀνθρωπίνων μέλει, τί καὶ ἡμῖν μελητέον τοῦ λανθάνειν αὐτοὺς;
- Πρῶτον δὴ ἡμῖν, ὡς ἔοικεν, ἐπιστατητέον τοῖς μυθοποιοῖς, καὶ ὃν μὲν ἂν καλὸν μῦθον ποιήσωσιν, ἐγκριτέον, ὃν δ' ἂν μή, ἀποκριτέον.
- ῏Ην δ' ὁ μῦθος ὡς ἀνοιστέον σοὶ τοὔργον εἴη τοῦτο κοὐχὶ κρυπτέον.
- Ἵν' εἰδότες τὸ κέρδος ἔνθεν οἰστέον τὸ λοιπὸν ἁρπάζητε.
- Κάτω νυν ἐλθοῦσ', εἰ φιλητέον, φίλει κείνους· ἐμοῦ δὲ ζῶντος οὐκ ἄρξει γυνή.
- Καὶ οὐκ ἐκ τοῦ αὐτοῦ ἐπισκεπτέον ὑμῖν τοῖς ἄλλοις τὸ ἥσυχον, εἰ μὴ καὶ τὰἐπιτηδεύματα ἐς τὸ ὁμοῖον μεταλήψεσθε.
- Κατὰ γὰρ τὸν αὐτὸν λόγον κἂν ἐκ βασιλέως γίγνηταί τι ἔκγονον, βασιλεὺς κλητέος.
- Περὶ τούτων ὑμῖν τε βουλευτέον καὶ ἐμοί, εἴ τι πλέον οἶδα, ἐσηγητέον.
- Ἄλλοις μὲν γὰρ χρήματά ἐστι πολλὰ καὶ νῆες καὶ ἵπποι, ἡμῖν δὲ ξύμμαχοι ἀγαθοί, οὓς οὐ παραδοτέα τοῖς ᾿Αθηναίοις ἐστίν, οὐδὲ δίκαις καὶ λόγοις διακριτέα μὴ λόγῳ καὶὐτοὺς βλαπτομένους, ἀλλὰ τιμωρητέα ἐν τάχει καὶ παντὶ σθένει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου